اخبار سازمان اوقاف

مطالب ویژه
پربازدیدترین اخبار
  • امروز
  • دیروز
  • هفته
  • ماه

امروز

دیروز

هفته

ماه

دیرین دیرین

خدمات غیر حضوری

سامانه شکایات

یادداشت/ گردشگری مذهبی فرصتی برای ارتقای صنعت توریسم

یادداشت/ گردشگری مذهبی فرصتی برای ارتقای صنعت توریسم

صنعت توریسم یکی از صنایع مغفول مانده در کشور است که هنور به مرز استاندارد خود نرسیده است. هر چند تلاش‌هایی در این زمینه شده اما در کشوری چون ایران که پتانسیل بالایی در جذب گردشگر دارد کافی نیست.

 چهارشنبه 17 مرداد 1397   1404  0      

به گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه - رسول حسنی ولاشجردی:
در میان انواع گردشگری مثل گردشگری شهری، گردشگری روستایی، گردشگری فرهنگی، اکو توریسم و ... گردشگری مذهبی فرصت بسیار مناسبی است برای ارتقای این صنعت نوپا.
گردشگری مذهبی در ایران به دلیل وجود ادیان متختلف و همچنن کثرت بقاع متبرکه، امامزادگان، مساجد، مدارس و ... فرصت مغتنمی است که علاوه بر ایجاد گردشگری مذهبی بستری برای گفتمان ادیان ایجاد و راهی برای تقریب مذاهب و وفاق ملی ایجاد شود.
نباید تصور کرد که گردشگری مذهبی مختص به ایران است در حالی که واتیکان یکی از مهمترین مراکز گردشگری مذهبی است که چرخه اقتصادی آن قابل توجه است. همچنین بودگایا یکی از مراکز مقدس و مهم بوداییان است این مکان‌ها نه فقط پیروان این ادیان که گردشگران پرشماری را روانه این مکان‌ها می‌کند.
در کشور ایران وجود بقاع متعدد که علاوه بر شان مذهبی به لحاظ مولفه‌های معماری ایرانی اسلامی می‌تواند به احیای گردشگری مذهبی کمک کند. کمترین اقدام موثر در این حوزه معرفی اماکن مقدسه‌ای است که در اغلب موارد جز افراد بومی کسی از وجود چنین اماکنی مطلع نیست.
ارتقای گردشگری مذهبی مساله‌ای دینی و ملی است که نیازمند همکاری سازمان اوقاف و اومور خیریه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. بدون وجود یکی از سازمان‌ها قطعاً این صنعت توان رشد نخواهد داشت.
باید توجه داشت که این نوع از گردشگری فقط مختص به مسلمانان و ایرانیان نیست بلکه سرمایه‌گذاری اصلی باید روی گردشگران خارجی صورت بگیرد. ارتقای سطح رفاهی بقاع متبرکه در کنار ارتقای سطح فرهنگی و مذهبی می‌تواند شرایطی را برای صدور ارزش‌های دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فراهم کند.
در میان ابزارهای فرهنگی هیچ یک مثل گردشگران بازخورد گسترده ندارد.
گردشگران به نوعی امین جامعه خود محسوب می‌شود این نوع از تبلیغات بسیار کارآمدتر از انواع دیگر آن است. چرا که مردم به شاهد زنده بیشتر اعتماد می‌کنند تا رسانه‌هایی چون روزنامه، شبکه‌های مجازی، تلویزیون و ...
چنان که مقام معظم رهبری فرمودند که هر امام‌زاده باید تبدیل به قطب فرهنگی شود باید دانست چه حجم از کار فرهنگی در سطح ملی و جهانی باید انجام شود که به دلایلی انجام نشده است.
احیای نذر فرهنگی که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارند، یکی از راهکارها در خصوص تبدیل امامزاده‌ها به قطب فرهنگی است.
متاسفانه در اغلب موارد کار فرهنگی در برگزاری کلاس‌های هنری خلاصه می‌شود که جز تحمیل هزینه و اتلاف وقت خروجی دیگری ندارد. چرا که هنرآموزان بعد از گذراندن دوره آموزشی به حال خود رها می‌شوند.
باید توجه داشت مهمترین بخش کار فرهنگی در هر جامعه روشنگری و تبیین در خصوص ارزش‌های آن جامعه است.
برای نمونه برگزاری جشنواره عمار و اکران فیلم در پایگاه‌های بسیج، مساجد، حسینیه‌ها یکی از ماندگارترین و پویاترین کارهای فرهنگی است.
خوشبختانه بقاع متبرکه در ذات خود حاذبه‌های فراوانی دارد و مردم نیز از روی صدق نیت در این مکان‌ها حضور پیدا می‌کنند. مسوولان امر باید این حضور را جهت دهی و بسامان کنند تا این حضور علاوه بر بهره‌مندی معنوی نتایج دیگری داشته باشد که مهمترین آن افزایش سطح سواد فرهنگی در کشور است.
انتهای پیام/ م
برچسب ها  

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر