• بله
  • اینستاگرام
لوگوی اوقاف

یادداشت ها

بيشتر

يكشنبه5مرداد1399

16:46

2559

موقوفاتی با عطر یاس نبوی

طاهره رفعت

موقوفاتی با عطر یاس نبوی

موقوفاتی با عطر یاس نبوی

یک‌اندیشانی در خراسان جنوبی با وقف اموال خود به زنده ماندن فرهنگ فاطمی کمک کرده‌اند که چنین موقوفاتی هر سال در ایام فاطمیه جای جای استان را به عطر یاس نبوی معطر می‌کند.

 از آنجا که وقف یک ظرفیت دینی گسترده در راستای ترویج شعائر اسلامی و انفاق محسوب می‌شود لذا در کنار موقوفاتی با نیت عزاداری برای امام حسین (ع) و سایر ائمه اطهار، وقف‌های فاطمی نیز جایگاه ویژه‌ای بین مردم دارد.

بسیاری از روستاها و مناطق محروم در این استان موقوفاتی برای عزاداری اهل بیت دارند که اگر این موقوفات نبود چه بسا عزاداری‌ها این همه سال و هر سال باشکوه‌تر ادامه پیدا نمی‌کرد.

همچنین اغلب این وقف‌ها توسط بانوان انجام می‌شود که نشان از توجه این قشر به مقوله وقف و حضرت فاطمه زهرا (س) دارد.

یکی از موقوفات بزرگ فاطمی در استان خراسان جنوبی موقوفه حاج میرزا محمدباقرخان عمادالملک است که واقف آن را سال ۱۳۰۰ هجری قمری در شهرستان طبس وقف کرد.

متولی این موقوفه با اشاره به وجود ۶۲ نوع نیت در وقف‌نامه حاج میرزا باقرخان به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از این نیات تعزیه برای حضرت زهرا (س) است که هر سال شب شهادت این بانوی بزرگ اسلام در محل حسینیه واقف در شهر طبس برگزار می‌شود.

محمدعلی نجد شیبانی که از سال ۹۲ متولی این موقوفه است ادامه داد: از زمانی که واقف، این نیت را در وقف‌نامه ثبت کرده همواره توسط متولیان مختلف اجرای نیت شده و زمان و مکان آن نیز مشخص است.

وی گفت: در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) از محل درآمد موقوفه مراسم باشکوهی برگزار و عزاداران اطعام نیز می‌شوند.

این متولی موقوفه با بیان اینکه سخنرانی در مراسم عزاداری با محوریت ولایتمداری و فضایل اخلاقی حضرت  زهرا است گفت: در کنار این موضوع به بحث برکات وقف نیز همواره توجه کرده‌ایم و توصیه شده که برکات این موقوفه برای مردم بازگو شود.

وی اظهار داشت: موقوفه حاج میرزا محمدباقرخان عماد الملک شامل زمین، آب و اراضی، واحد تجاری و مسکونی است که به صورت وقف عام به ثبت رسیده و بعد از گذشت سال‌ها هنوز برکات آن موجود است.

۷۴ وقف فاطمی در خراسان جنوبی

معاون امور فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم گفت: تعداد موقوفات مرتبط با ایام فاطمیه در خراسان جنوبی ۷۴ مورد بوده که عمده آن وقف بر عزاداری است.

حجت الاسلام اسماعیل مختاری اظهار داشت: از این تعداد متولی ۶۰ موقوفه ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌ها هستند و تولیت ۱۴ موقوفه با اشخاص حقیقی بوده که واقف در زمان وقف در وقف‌نامه قید کرده است.


نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

آخرین اخبار

بيشتر

اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر