• بله
  • اینستاگرام
لوگوی اوقاف

گفتگو

بيشتر

چهارشنبه11آبان1401

10:57

5170

اوقاف در مسیر توسعه و افزایش بهره وری موقوفات مبتنی بر علم و فناوری

مدیرکل مجامع و شرکتهای وابسته سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگویی به تشریح برنامه ها و فعالیت های معاونت بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه این سازمان پرداخت.

مدیرکل مجامع و شرکتهای وابسته سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگویی به تشریح برنامه ها و فعالیت های معاونت بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه این سازمان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، محمد نهضت در این گفتگو تغییر رویکرد اقتصادی سازمان اوقاف را از اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی به اقتصاد دانش محور، بسیار مهم برشمرد و گفت: این راهبرد با به کارگیری ظرفیت شرکتهای دانش‌بنیان که توسط دانشجویان دانشگاه های برتر کشور و جوانان نخبه این مرز و بوم که مزیت نسبی کشور عزیزمان هستند با قوت در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر لزوم جایگزینی الگوهای مشارکتی به جای اجاره داری در موقوفات، افزود: ورود سازمان به عرصه تامین امنیت غذایی و تکمیل زنجیره های ارزش، در اراضی با کاربری کشاورزی موقوفات، سرمایه گذاری در پروژه های دانش بنیان، ارتقای سطح بهره وری موقوفات با توجه به ارزش افزوده ای که این شرکتها ایجاد می کنند البته اگر بر اساس اصول و اهداف معین حمایت شوند، افزایش سهم وقف و امور خیریه در حوزه علم و فناوری از جمله فعالیتها و برنامه های دیگری است که در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد.

نهضت در ادامه به تشریح برخی از برنامه های اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت و یادآور شد: یکی از موضوعات بسیار مهم که سازمان در آن وارد شده است با توجه به تعداد زیاد مراکز درمانی و بیمارستانهای وقفی، حوزه بهداشت و درمان است، به طور مثال ایجاد بزرگترین کارخانه تولید ایمپلنت های نوروسرجری، ارتوپدی، ستون فقرات و ان شا الله ایمپلنت های دندانی، مشارکت در شتاب دهنده های دانش بنیانی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی، مشارکت در تاسیس شرکت تخصصی تولید تجهیزات پرتوی ایکس پزشکی، صنعتی و آزمایشگاهی به منظور تولید محصولات کاربردی منجمله، دستگاه سنجش تراکم استخوان ،رادیو گرافی صنعتی و ایکس ری بازرسی بار و ... ، مشارکت در پروژه درمان ضایعات نخاعی با حمایت از نخبگان حوزه نانو تکنولوژی مهندسی بافت،بیولوژی مولکولی، مهندسی ژنتیک و گروه سلولهای بنیادی از مهمترین اقدامات در این بخش بوده است.

مدیرکل مجامع و شرکتهای وابسته سازمان اوقاف و امور خیریه به سرمایه گذاری موقوفات در بخش الکترونیک و مخابرات با هدف تامین نیاز روز جامعه و پاسخگویی به نیاز اپراتور های مخابراتی اشاره کرد و گفت: به جهت جلوگیری از خروج ارز، به کارگیری جوانان مستعد صنعت الکترونیک و مخابرات و ایجاد ارزش افزوده و کسب منفعت حداکثری موقوفات که از مهمترین وظایف سازمان است با مشارکت با تیم فناور نسبت به ایجاد اولین خط تولید مودم ایرانی اقدام و در کنار توسعه ظرفیت، اقدام به تولید انواع محصولات الکترونیک و مخابرات من جمله انواع آنتن های BTS تبلت، موبایل و ...نموده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی در کشور نیز به عنوان یک اولویت اساسی در دستور کار است، ادامه داد: تاسیس اولین مزرعه نمونه تولید گوساله های ممتاز ژنتیکی با استفاده از تکنیک تولید آزمایشگاهی،سرمایه گذاری در ساخت دامداری ملارد و تولید گوساله ممتاز از روش انتقال جنین از جمله برنامه هایی بوده است که ما در این حوزه پیگیری کرده ایم.وی اضافه کرد: همچنین دامداری مهر ماندگار گلستان، شرکت بزرگی که در سنوات گذشته تعطیل شده بود و پس از سرمایه‌گذاری موقوفات فعال شده و امروزه محل پرورش دام سنگین آمیخته و نژاد ممتاز شده است.

نهضت افزود:سازمان همچنین علاوه بر ایجاد مراکز پرورش دام سبک بومی، درصدد پرورش صنعتی گوسفندان پرتولید جهت خودکفایی تولید گوشت قرمز با منشاء دام سبک برآمده است، به طور مثال ایجاد مراکز پرورش گوسفند با نژاد رومن در استانهای کرمان و قزوین و شهرستان ملارد استان تهران و پرورش بز مورسیا در استان یزد، این مهم با افزایش بهره وری اراضی کشاورزی از طریق به کارگیری نیروهای متخصص و دانش روز در قالب شرکت تخصصی کشت و صنعت پیگیری می‌شود،در حوزه شیلات نیز اقدام به ایجاد دو مرکز بزرگ پرورش ماهی در قفس در استانهای بوشهر و هرمزگان، تولید میگو در گمیشان گلستان و طرح توسعه پرورش میگو هرمزگان و ایجاد استخرهای پرورش ماهی در مزارع جهت تولید ماهی های سردابی و گرمابی در مزارع و حاشیه بقاع متبرکه، فعالیت های دیگری بوده است که در آنها ظرفیت موقوفات در خدمت کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور قرار گرفته است.

وی کمک به صرفه جویی در مصرف انرژی را از دیگر برنامه های سازمان اوقاف عنوان کرد و گفت: در این زمینه فعالیت هایی همچون تولید موتور برقی،ایجاد مزارع تولید برق از انرژی خورشیدی، تولید جریان سنج سه فازی تجهیزات مورد نیاز نصب سر چاه های نفت برنامه ریزی و انجام شده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه تکمیل چرخه نوآوری وحمایت از فعالیت های دانش بنیان با ایجاد مراکز رشد و نوآوری، تاسیس صندوق VCو برنامه ریزی جهت ایجاد پارک علم و فناوری از طریق منابع غیر مولد موقوفات و بقاع متبرکه گامهای محکمی برداشته شده است.

مدیرکل مجامع و شرکتهای وابسته سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه تصریح کرد: سازمان با عنایت به منویات مقام معظم رهبری و سیاست های رییس محترم سازمان نسبت به ایجاد مراکز رشد و نوآوری به منظور حمایت از نخبگان و دانشجویان دارای ایده که می خواهند ایده و طرح های خود را به محصول و خدمات تبدیل کنند گامهای موثری برداشته است، تاسیس مراکز نو آوری و رشد ، نوفل لوشاتو نیز در این راستاست، تاسیس صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی ماندگار با هدف حمایت و توسعه کسب و کار های خطر پذیر و دانش بنیان و کمک به ارتقای سطح پژوهش در شرکتهای دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در پروژه های خطر پذیر از دیگر فعالیتهای ما در این حوزه محسوب می شود. همچنین ایجاد پارک های علم و فناوری با سرمایه گذاری موقوفات در دستور کار قرار دارد.

نهضت تاکید کرد: در حوزه انرژی هسته ای و کاربردهای آن نیز مرکز پرتودهی کوثر از طریق شرکت دانش سلامت کوثر در استان فارس کلنگ زنی شد که برای کشور منافع و مزایای بسیار قابل توجهی خواهد داشت. که متعاقبا گزارش مفصلی از آن ارائه خواهد شد.

وی در پایان افزود: به طور کلی امیدواریم در آینده نزدیک در برنامه ای مدون با مولد سازی دارایی های غیر مولد موقوفات و بقاع متبرکه نقش وقف در تولید ناخالص داخلی کشور ، پر رنگ تر شود و بتوانیم در مسیر تحقق شعار سال حمایت از شرکتها و فعالیتهای دانش بنیان و ایجاد اشتغال گامهای موثری برداریم.

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

آخرین اخبار

بيشتر

اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر