• بله
  • اینستاگرام

سوالات متداول

بيشتر
در روایات، وظایف فراوانی برای شیعیان و منتظران ظهور بیان شده است. نویسنده «مکیال‌المکارم» هشتاد وظیفه خاص شیعیان نسبت به امام زمان را برشمرده است.
در روایات، وظایف فراوانی برای شیعیان و منتظران ظهور بیان شده است. نویسنده «مکیال‌المکارم» هشتاد وظیفه خاص شیعیان نسبت به امام زمان را برشمرده است از جمله:
۱. معرفت امام
شیعه باید امام زمان خویش را بشناسد، هم از جهت نام و نسب، هم از نظر سیره و صفات و هم از حیث معارف نورانی و فضایل معنوی، و طبیعی است هر چه این شناخت عمیق‌تر باشد، آثار آن آشکارتر و ارتباط قلبی و باطنی را با امام بیشتر خواهد کرد.
فضیل‌بن‌یسار می‌گوید، از امام صادق‌ علیه‌السلام راجع به معنای این آیه که می‌فرماید: «یوم ندعوا کل اناس بامامهم؛ روزی که هر گروهی را با امام خویش می‌خوانیم»[۱] سؤال کردم. حضرت فرمودند: «امام خویش را بشناس؛ زیرا اگر امام خود را بشناسی، تأخیر و تقدیم این امر (ظهور امام موعود) به تو زیان نمی‌رساند».[۲]
۲. الگوپذیری
پیامبر اکرم می‌فرمایند: «خوشا به حال آنان که قائم
خاندان مرا درک کنند، درحالی‌که پیش از دوران قیام، به او و امامان پیش از
او اقتدا کرده و از دشمنان ایشان، اعلام بیزاری کرده باشند. آنان، دوستان و
همراهان من و گرامی‌ترین امت، نزد من هستند».[۳]
از مهم‌ترین
رفتار‌ها، پرهیزگاری و حسن خُلق است؛ امام صادق‌ علیه‌السلام می‌فرمایند: «هر کس دوست
دارد از یاران قائم باشد، باید منتظر باشد و در حال انتظار، به
پرهیز‌کاری و اخلاق نیکو رفتار کند».[۴]
۳. انتظار فرج
فرج به معنای گشایش و بر طرف‌شدن تنگناها و مشکلات است و انتظار فرج یعنی اینکه انسان منتظر باشد تا با ظهور امام عصر دین خدا، کتاب خدا و احکام و سنت‌های خداوندی احیا شود و با تشکیل حکومت عدل الهی ظلم، ستم، کفر و نفاق ریشه‌کن و مشکلات عدیده بشریت حل و فصل گردد و این انتظار از سوی امامان در زمان غیبت بهترین و برترین اعمال شمرده شده است.[۵]
۴. محبت به آن حضرت
امام عصر ولی‌نعمت ماست. به طفیل وجود مقدس اوست که ما زنده‌ایم و نفس می‌کشیم و روزی می‌خوریم و از نعمت‌های متنوع الهی بهره‌مند می‌شویم. اگر آن حضرت نبودند، ما حتی از اولین نعمت خداوند، یعنی «وجود و هستی» بهره‌ای نداشتیم؛ پس بر ماست که آن حضرت را حتی بیشتر از خویشتن دوست بداریم. امام زمان، فرزند رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است و شرط کمال ایمان آن است که فرزندان و عزیزان پیامبر را از فرزندان خود بیشتر دوست بداریم؛ چنان‌که پیامبر خود فرموده‌اند: «هیچ بنده‌ای ایمان به خداوند ندارد، مگر اینکه من در نزد او از خودش محبوب‌تر باشم و عترت مرا بیش از عترت خود و خانواده‌ام را بیش از خانواده خود و جان مرا بیش از جان خود دوست داشته باشد».[۶]
پس لازمه ایمان کامل به پیامبر محبت به اولاد و ذریه اوست که در زمان ما جگرگوشه پیامبر حضرت بقیةالله علیه‌السلام می‌باشند. به علاوه مزد و اجر رسالت پیامبر دوست‌داشتن ذوی‌القربای ایشان که امروز امام زمان است، می‌باشد.
۵. دعا برای سلامت و فرج حضرت
از جمله عباداتی که فضیلت بسیار دارد و مورد تأیید امام عصر است، دعا برای تعجیل فرج آن حضرت می‌باشد. متأسفانه شیعیان آن‌گونه که باید و شاید نسبت به این عبادت عظیم توجیه نشده‌اند؛ ازاین‌رو عامل به آن نیستند. دعا برای تعجیل فرج آثار و برکات شگفت‌انگیزی دارد که مؤلف کتاب مکیال‌المکارم بیش از نود فایده و اثر آن را در کتاب خویش برشمرده است و علاقه‌مندان می‌توانند به این کتاب شریف مراجعه نمایند.
۶. بذل مال در راه آن حضرت
صرف نظر از حقوق واجب آن حضرت (خمس)، شیعیان باید برای معرفی امام عصر و بالابردن آگاهی دیگران نسبت به مهدویت، ذکر فضایل و معجزات آن حضرت، توسعه و ترویج مکتب انتظار آستین همت بالا بزنند و در این راه از بذل مال خویش دریغ نورزند؛ تهیه، انتشار و توزیع عکس، پوستر، کتاب، سی‌دی و محصولات فرهنگی مبتنی بر اعتقادات صحیح و اهدای آن به جوانان و علاقه‌مندان در مناسبت‌های مختلف از مصادیق جهاد مالی در راه امام عصر است. همچنین کمک به فقرا و نیازمندان به نام امام عصر بذر محبت آن حضرت را در قلب‌های آنان می‌کارد و دل‌ها را متوجه آن حضرت می‌سازد.
۷. تلاش برای حفظ دین
یکی از دلایل غیبت، امتحان و آزمایش مردم است و در روایات زیادی حفظ دین در آخرالزمان را بسیار مشکل بیان نموده‌اند، چنان‌که موسی‌بن‌جعفر علیهماالسلام فرمودند:
وقتی که پنجمین فرزند من غایب شد رحمت از دل شیعیان گرفته خواهد شد، تا زمانی که قائم  ظهور کند. الله! الله! درباره دین خود بترسید که مبادا کسی دین شما را از شما بگیرد؛ زیرا صاحب این امر ناچار است غایب شود و عده زیادی از آنان که قائل به این امر هستند برمی‌گردند [و از دین خارج می شوند]».[۷]
همچنین امام جواد علیه‌السلام فرمودند: «[مهدی] پس از آنکه نامش فراموش شد و بیشتر معتقدان به امامتش از عقیده خود برگشتند قیام می کنند».[۸]
باید بسیار مواظب باشیم مارهای خوش خط و خال و گرگان در لباس میش، دین و اعتقادمان را به تاراج نبرند و این مهم نیز تنها و تنها با توسل عاجزانه به امام عصر امکان‌پذیر خواهد بود. امام صادق علیه‌السلام در حدیثی می‌فرماید: «إیاکم و الشّک و الارتیاب، انفوا عن نفوسکم الشکوک، و قد حذرتم فاحذروا، و من الله أسئل توفیقکم و إرشادکم؛ ...خود را از شک و تردید دور کنید و از شک‌ها بپرهیزید، شما برحذر داده شدید، پس حذر کنید و من توفیق و ارشاد شما را از خداوند خواستارم».[۹]
۸. زمینه‌سازی برای ظهور
منتظر واقعی، با درک صحیح معنای انتظار،
می‌‎کوشد زمینه ظهور امام زمان را تقویت کند؛ بنابراین، هم به اصلاح
نَفْس و خودسازی می‌‎پردازد و هم با امر به معروف و نهی از منکر، سعی در
ساختن جامعه دارد؛ پس او فردی متعهد در برابر خود و جامعه خویش است.
پی‌نوشت‌ها
۱. اسراء: ۷۱.
۲. اصول کافی، کلینی، ج۱، ص۳۷۱.
۳. بحارالانوار‌، علامه مجلسی، ج۵۲‌، ص۱۳۰.
۴. همان، ص۱۴۰.
۵. کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج۱، ص۲۸۷؛ افضل العبادة انتظار الفرج؛ با فضیلت‌ترین عبادات، انتظار فرج است.
۶. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۳، ص۱۷ .
۷. الملاحم و الفتن، سیدبن‌طاووس بخش ۱۴، فصل دوم، ص ۱۷۷.
۸. اعلام‌الوری، طبرسی، ص۴۹.
۹. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۱، ص۱۴۶، ح۱۷.
رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی امسال خود خطاب به آحاد مردم و مسئولان، مسئله‌ی اصلی کشور را مسئله‌ی اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با محور قرار دادن «تولید ملی» برای حل این مسئله، شعار و نام سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی امسال خود خطاب به آحاد مردم و مسئولان، مسئله‌ی اصلی کشور را مسئله‌ی اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با محور قرار دادن «تولید ملی» برای حل این مسئله، شعار و نام سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند. دکتر سید احسان خاندوزی، استادیار دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشت زیر به بررسی موانع تحقق شعار سال یعنی «حمایت از کالای ایرانی» و راه حل برطرف نمودن این موانع پرداخته است.
* مشکل کجاست؟
شبهه دوگونه است: علمی و عملی. در شبهه‌ی علمی، مخاطب نسبت به درستی یک مدعا، تردید دارد، باور نیافته و اقناع نشده است اما در شبهه‌ی عملی، او به آنچه در منطق و نظر پذیرفت، پایبندی نشان نمی‌دهد و با عذرهایی، به‌اصطلاح از بار مسئولیت شانه خالی می‌کند و در عمل التزام ندارد؛ همچون کسی که با علم به مضرات دخانیات، نمی‌تواند در مقابل تعارف دوستان یا عادت دیرینه‌ی خود یا هر دلیل دیگری، مقاومت کند و سیگار نکشد. این رفتار در سطح اجتماعی نیز بسیار بروز می‌کند، مثلاً خداوند انکار اطرافیان فرعون را، هم‌زمان با یقین به حقانیت فرستاده‌ی الهی، نتیجه‌ی میل به برتری‌طلبی و ظلم آن‌ها می‌شمارد. (نمل:۱۴) در بیان ژورنالیستی و کلاسیک از اقتصاد، انسان فقط به نفع مادی خود نگاه می‌کند و جز این نباید انتظار داشت. چنین اندیشه‌ای در ذهنِ تولیدکننده، به تولید یا واردات هر محصول که بیشترین سود را دارد می‌انجامد و در ذهنِ مصرف‌کننده، به رفتار حداکثرسازی منفعت از طریق انتخاب کالاها با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت. تبیین سال‌های اخیر پیرامون نتایج حمایت از کالای ایرانی، جامعه‌ی امروز ما را به سطحی از رشد رسانده که شبهه‌ی علمی اندکی در باب آن دارد. کمتر انسان اهل مطالعه و انصافی است که تردید داشته باشد حمایت از کالای ساخت داخل، به نفع رونق کارگاه‌های نیمه‌تعطیل و اشتغال کارگران بیکار ایرانی و کاهش وابستگی به بیرون است؛ اما تعداد خانواده‌هایی که واقعاً مطابق این باور، عمل کنند به قدر کافی زیاد و فراگیر نیست تا این باور به مؤلفه‌ی رفتار جمعی ایرانیان تبدیل شده باشد. اگر این گزاره درست باشد، آنچه باید وجهه‌ی همت سیاست‌گذاران قرار گیرد، رفع موانع عملی است. تکرار استدلال علمی و ساختن محصولات رسانه‌ای اگر بر اراده و انگیزه اثرگذار نشود، گره‌گشا نخواهد بود و نسخه‌ی علاجِ ندانستن، برای درمانِ نخواستن به کار نمی‌آید.
البته باید دانست که یک عنصر راهزن در قبول ایده‌ی حمایت از کالای داخلی، تصور ناصحیحی است که موجب عدم تصدیق آن می‌شود. حمایت از کالای ساخت داخل در تناسب با سایر ارزش‌های اسلامی و ایرانی معنا دارد: به‌عنوان نمونه حمایت از «هر» کالای ایرانی با «هر» ویژگی و کیفیتی مقصود سیاست‌گذار حکیم نخواهد بود و اگر قطعه‌‌ها یا کالاهایی هستند که استفاده از آن به کاهش عمر دستگاه‌های تولید، محصولات معیوب یا فاقد استاندارد منجر می‌شود و به سلامت مصرف‌کننده زیان وارد می‌کند، توصیه‌ی حمایت مشمول آن نمی‌شود. همچنین این تصور که در ورای شعار سال ۱۳۹۷، خودکفایی در «تمام» کالاها، انکار استفاده از محصولات خارجی، بستن مرزهای تجارت، انزوای جهانی و اباطیلی شبیه به آن وجود دارد، از دیگر کج‌فهمی‌‌هایی است که موجب روگرداندن و عدم تصدیق این ایده از طرف پاره‌‌ای از بدنه‌ی جامعه می‌‌شود. خودکفایی در تمام محصولات، نه‌تنها برای هیچ اقتصادی ممکن نیست بلکه مطلوب هم شمرده نمی‌شود: یعنی گاه عقل، ما را به جایگزینی محصولات داخلی که هزینه‌ی بلندمدت هنگفت و غیر قابل جبران دارند با محصولات خارجی، فرامی‌‌خواند (مانند کالاهایی که هیچ مزیتی برای صرف منابع داخلی برای تولید آن وجود ندارد یا مصرف چوب و کاغذ و غیره که به بهای از دست رفتن منابع طبیعی نسل حاضر و آتی است).
* مانع ذهنی
حال پرسش این است که با فرض داشتن همان تصور صحیح، موانع التزام عملی جامعه‌ی ما به حمایت از کالای ایرانی چیست؟
عقلانیت اقتصادی که در تئوری‌‌های مدرن ترویج می‌شود، بی‌وطن است، فراسرزمینی است و تعلقات ملی ندارد؛ بنابراین آدمیانی پرورش می‌دهد که صرفاً با چرتکه‌ی جیب خودشان و نفع خودشان، انتخاب می‌کنند. آدام اسمیت می‌‌گفت هرکس برای نفع خود کار کند به نفع جامعه نیز خواهد بود اما این تعمیم که برخی جاها درست است، بی‌شمار مثال نقض دارد: فروش لباس قاچاق چینی حتماً کم‌زحمت‌تر از تولیدی پوشاک است اما آیا هر ارزان‌تر و سودآورتری، در راستای نفع ملی نیز هست؟ آیا وضع هر محدودیت و حمایتی از سوی دولت‌ها برای محصولات کشور خودشان، غیرمعقول است؟ آیا کارگردانان اقتصاد در مغرب زمین، نسبت به ارزش‌‌های ملی، خنثی و جهان‌وطنی هستند؟ برای کسانی که با تاریخ اقتصاد غرب و عملکرد واقعی امروز آن آشنایی دارند، این عبارات به طنز می‌ماند؛ آخرین نمونه‌‌اش، حمایت هفته‌ی گذشته دولت آمریکا از فولاد آن کشور و در نتیجه محدود کردن واردات فولاد است.
در بیان ژورنالیستی و کلاسیک از اقتصاد، انسان فقط به نفع مادی خود نگاه می‌کند و جز این نباید انتظار داشت. چنین اندیشه‌ای در ذهنِ تولیدکننده، به تولید یا واردات هر محصول که بیشترین سود را دارد می‌انجامد و در ذهنِ مصرف‌کننده، به رفتار حداکثرسازی منفعت از طریق انتخاب کالاها با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت. از آنجا که تحقق چنین ماشین‌حساب بی‌روحی، به زیر پا گذاشتن مصالح جامعه به بهانه‌ی منافع فردی می‌انجامید و جامعه‌ای ذره‌وار و گسیختنی در پی داشت، از دهه‌‌ها قبل در مهد اقتصاد مدرن نیز به تصحیح این انگاره همت گماشتند. این تصحیح با دو اهرم دنبال شد:
«اهرم فرهنگی» که ارزش‌‌های اخلاقی یا ملی‌‌گرایانه را در منطق تولیدکنندگان و مصرف‌‌کنندگان، ارجمند و محترم می‌ساخت و الگوهایی اخلاقی از شرکت‌‌ها یا خانواده‌‌ها یا نخبگانِ وفادار به منافع ملی را پیش چشم مردمان، بزرگ می‌‌آراست؛ چانگ از اقتصاددانان کره‌‌ای ساکن آمریکا در کتاب خود به خائن پنداشتن خریداران کالاهای خارجی نزد مردم کره در دهه‌‌های قبل اشاره می‌‌کند. تزریق حس افتخار برای عبارت «ساخت کشورم» یا شعارهای رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در خرید محصولات آمریکایی و هزاران برنامه‌ی دیگر، در همین راستا است.
«اهرم حقوقی» که تولیدکنندگانِ با درجه‌ی بالای محتوای بومی (local content) را از تشویق‌‌ها و حمایت‌های قانونی بهره‌مند می‌‌ساخت یا مصرف‌‌کنندگان کالاهای خارجی یا لوکس را با نرخ‌‌های مالیاتی بالاتر، مورد حمله قرار می‌‌داد. برخلاف شعار آزادیِ مصرف‌‌کننده، تمام اقتصادهای پیشرفته، قوانین سخت‌گیرانه‌‌ای برای مصرف خارج از الگوی انرژی و سایر کالاهای راهبردی وضع کردند تا اگر قیمت‌‌های صرفاً بازاری موجب بازدارندگی رفتار مردم نیست، این قوانین و قیمت‌‌های مالیاتی سبب حفظ منافع ملی شود.‌
واقعیت آن است که طبقه‌ی فرامتوسط شهری در کشور ما، به شکل افراطی توسط ویروس «انسان صرفاً اقتصادی» آلوده شده‌اند و گمان می‌‌کنند اگر در جایی نفع ملی ایرانیان با پرداخت درصدی بیشتر برای پوشاک وطنی یا اندکی کیفیت کمتر برای لوازم خانگی داخلی حفظ می‌شود، نباید برای آن‌‌دست اهداف، هزینه‌ای از جیب بپردازد. در این میان البته یک مصداق همیشه آزاردهنده و توجیه‌کننده وجود دارد و آن صنعت خودرو است. انصافاً در این خصوص باید حق را به مصرف‌کننده داد و دولت‌های ناظر بر تولیدکننده را به سرعت و جدیت، مؤاخذه و مأمور رفع این نقصان کرد. در گفتگوهای عمومی جامعه‌ی ما، مصداق خاص خودرو، به عامل توجیه سرکشی از ایده‌ی حمایت از کالای ایرانی در سایر مواضع بی‌ربط و باربط تبدیل شده است و درنتیجه، مخاطب عام با وجود علم به منافع خرید کالای ایرانی، در عمل حاضر به پرداخت هیچ هزینه‌ای برای منافع اجتماعی نیست.
البته اقلیت دیگری نیز وجود دارند که حاضر به پرداخت هزینه نیستند اما نه به‌سبب رسوخ ایده‌ی انسانِ اقتصادیِ محض، بلکه به‌جهت نفوذ ویروس تفاخر و توهم ملحق شدن به طبقات بالا با معیار مصرف کالای خارجی و لوکس (به‌اصطلاح خرید اجناس برند). این گروه، حتی حاضر به رفتارهای ضد انسان اقتصادی و غیرعقلائی هستند (پرداخت چند برابر هزینه برای رفع نیاز مشابه و کالای تقریباً مشابه). گره خوردن منزلت اجتماعی با مصرف کالاهای ویژه، می‌‌تواند مانع عملی دیگری در مسیر ایده‌ی حمایت از کالای ایرانی شمرده شود.
معرفی امامزادگان جلفا، خوی، اردبیل، مشکین شهر، طرقبه و مشهد
آذربایجان شرقی | جلفا
امام‌زاده سید محمد نوجه مهر معروف به سید محمد آقا، در کنار رود ارس، در روستای نوجه مهر جلفا قرار دارد. نسب ایشان با ۹ واسطه به امام رضا علیه‌السلام می‌رسد. هرساله کشاورزان آن نواحی پس از برداشت محصول، برای زیارت و ادای نذورات خود به زیارت این امامزاده می‌روند. برای رفتن به روستای نوجه مهر باید از هادی شهر به سیه‌رود، سپس به سمت پایانه مرزی نوردوز بروید؛ و کمی بالاتر از این پایانه مرزی، در سمت راست، تابلوی این امام‌زاده مشهود است. رودی از سمت جنوبی امام‌زاده همیشه در جریان است که رود آبشار گل آخور ورزقان را به رود ارس می‌ریزد.
آذربایجان غربی / خوی
امام‌زاده سید بهلول، در محله‌ای به همین نام در شهرستان خوی واقع گردیده و بزرگ‌ترین مکان زیارتی این شهر است. ایشان پس از شهادت به دست عباسیان که دشمن سرسخت علویان بودند، در محل فعلی که گندم زاری بوده است به‌صورت شبانه و پنهانی مدفون گردیده بود که کشاورز این مزرعه، هنگام آبیاری آن متوجه می‌شود آب در قسمتی از زمین فرونرفته و جمع می‌شود. او پس از کندن زمین به جنازه سید بهلول می‌رسد و سپس با جمعی از شیعیان، ایشان را با احترام دفن می‌کند. امام‌زاده سید بهلول قدیمی‌ترین امام‌زاده در منطقه آذربایجان است و نسب ایشان با دو واسطه به امام هادی علیه‌السلام می‌رسد.
اردبیل / اردبیل
امامزاده سید صدرالدین، از نسل امام کاظم علیه‌السلام، یکی از امامزادگان مهم و عظیم‌الشأن شمال ایران است. ایشان از فرزندان بلافصل امام کاظم علیه‌السلام است که با برادران خود امامزاده صالح و امامزاده حمزه به اردبیل آمده و در آنجا اقامت گزیده و به ترویج معارف قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام و نشر احکام الهی پرداختند. آستان امامزاده سید صدرالدین در جاده اردبیل ـ مشکین‌شهر در ۳ کیلومتری اردبیل، در وسط زمین‌های کشاورزی واقع شده است.
اردبیل / مشکین‌شهر
امام‌زاده سید سلیمان، نوزدهمین فرزند ذکور حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام است و ایشان با امام رضا علیه‌السلام از یک مادر متولد شده‌اند. در موزهٔ این بارگاه، تعدادی ظروف بسیار قدیمی منحصربه‌فرد و چندین کتاب خطی نفیس نگهداری می‌شود که می‌توان از جملهٔ آن‌ها به نسخه‌های دست‌نویس شاهنامه فردوسی اشاره نمود. امام‌زاده سید سلیمان در بخش مشکین شرقی شهر فخرآباد، دهستان قره‌سو، روستای فخرآباد، در ۲۲ کیلومتری شرق شهرستان مشکین‌شهر واقع شده است.
خراسان رضوی / طرقبه
آستان امامزادگان سید ناصر و سید یاسر علیهماالسلام، در شهرستان طرقبه و شاندیز، ابتدای روستای گلستان در ۵ کیلومتری غرب شهر مشهد در منطقه‌ای کوهستانی با جاذبه‌های طبیعی واقع شده است. کاشی نوشتهٔ بزرگی بر بالای نمای ساختمان نصب‌شده و نام این دو برادر به‌وضوح این‌گونه نوشته شده است: «السید یاسر و السید ناصر علیهماالسلام» این دو مقبره در گذشته دارای بنایی ساده با ایوانی کوچک بوده و اکنون به همت اهالی گلستان، بازسازی و مرمت‌شده و موردتوجه اهالی منطقه و زائرین و مسافران است. این بقعه در مجاورت روستای خوش آب و هوای حصار گلستان قرار دارد.
خراسان رضوی / مشهد
آرامگاه خواجه اباصلت رحمة‌الله‌علیه در فاصله ۱۰ کیلومتری مشهد و در کنار جاده مشهد ـ فریمان واقع شده است. اباصلت یکی از اصحاب خاص حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام و خادم و محرم اسرار آن حضرت بود. ایشان بعد از حرکت امام رضا علیه‌السلام از نیشابور، همراه وی از نیشابور خارج شد و به‌طرف طوس و مرو حرکت نمود و در تمامی مجالس و محافل، با امام رضا علیه‌السلام همراه بود. اباصلت بعد از شهادت حضرت، دوباره به نیشابور بازگشت و به مناظرات و بحث‌های علمی و حدیثی مشغول گردید و پس از وفات، در مکان فعلی به خاک سپرده شد.

تازه های خبری

بيشتر

تازه های خبری

بيشتر

پیوندها

بيشتر