• بله
  • اینستاگرام
لوگوی اوقاف

اخبار

بيشتر

پنجشنبه12بهمن1402

15:12

276

احیای فرهنگ وقف پس از پیروزی انقلاب اسلامی/فعالیت ۶ هزار مدرسه وقفی در کشور

حجت الاسلام عادل با اشاره به فعالیت ۶ هزار مدرسه وقفی در کشور گفت: طبق آمار در سال های اوایل انقلاب، سالانه کمتر از ۲۰۰ مورد وقف داشتیم و امروز پس از ۴۵ سال شاهد این هستیم که هر سال حدود دو هزار وقف در کشور صورت می گیرد که شامل رشد هزار درصدی است.

حجت الاسلام عادل با اشاره به فعالیت ۶ هزار مدرسه وقفی در کشور گفت: طبق آمار در سال های اوایل انقلاب، سالانه کمتر از ۲۰۰ مورد وقف داشتیم و امروز پس از ۴۵ سال شاهد این هستیم که هر سال حدود دو هزار وقف در کشور صورت می گیرد که شامل رشد هزار درصدی است.

صبح روز 12 بهمن ماه همزمان با سالروز ورود تاریخی امام راحل به میهن اسلامی و آغاز ۴۵ سالگی انقلاب پرنور اسلامی ایران و با محوریت پویش بزرگ قرار دوازدهم، با حضور حجت الاسلام عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، آئین اهدای ۴۵ سری جهیزیه به زوج های جوان جامعه هدف در صحن و سرای امامزاده سلیمان(ع) شهر بیدستان قزوین به طور همزمان و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

حجت الاسلام غلامحسین عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه استان قزوین در این مراسم با تبریک ایام الله دهه فجر بیان کرد: از آغاز انقلاب اسلامی، دشمنان نیز به دنبال به ثمر ننشستن انقلاب بودند و امروز نیز شدیدتر از گذشته با انواع توطئه ها، دروغ پردازی ها، تهمت زنی ها و بزرگنمایی نقاط ضعف و زیر سوال بردن نقاط قوت انقلاب، به دنبال عدم گسترش جغرافیای انقلاب اسلامی در سراسر جهان هستند.

وی گفت: اما امروز این انقلاب به برکت خون شهدا و رهنمون های امامین انقلاب، محکم تر از قبل بر سر آرمان ها ایستاده و با تدبیر ولی فقیه، کشتی انقلاب هدایت می شود تا پرچم آن به دست صاحب اصلی برسد. همه ما معتقدیم که به زودی فرج موعود محقق خواهد شد و این امیدواری در دعاهایمان نمایان است.

رشد وقف نشانگر حس اعتماد و اعتقاد مردم است

حجت الاسلام عادل ادامه داد: در دهه فجر لازم است مردم عزیز از اقدامات سازمان وقف مطلع شوند چرا که وقف توسط مردم صورت گرفته است. موضوعات مختلف از جمله وقف، در بستر انقلاب رشد کرده و رشد وقف نشانگر حس اعتماد و اعتقاد مردم و تعامل و نوعدوستی است که در آموزه های دینی و امور انسانی ما موجود بوده است.

رشد هزار درصدی وقف های جدید پس از انقلاب اسلامی

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: طبق آمار ما در سال های اوایل انقلاب، سالانه کمتر از ۲۰۰ مورد وقف داشتیم و امروز پس از ۴۵ سال شاهد این هستیم که هر سال حدود دو هزار وقف در کشور صورت می گیرد که شامل رشد هزار درصدی است. این رشد نشان دهنده پای کار بودن مردم است و این افتخار بزرگی برای ما بعنوان خادمینی است که امانت‌دار واقفین هستیم و حاصل این وقف ها دهها عنوان سرفصل های امور خیریه همچون مراسم امروز است.

حجت الاسلام عادل در ادامه با اشاره به نقش وقف در رشد نخبه پروری و آموزش و حوزه های مختلف دیگر اضافه کرد: برنامه های مختلفی در ایام ماه مبارک رمضان، ماه صفر و محرم از سوی اوقاف در امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور اجرا می شود. امروز در آستانه چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی هستیم که امروز مهمترین رویداد قرآنی جهان می باشد و پیش از انقلاب وجود نداشته است.

چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی با حضور ۱۱۰ کشور برگزار می شود

وی اضافه کرد: امروز قاریان مطرح جهان، قاریان جمهوری اسلامی هستند و عمدتا قاریان ایرانی در عرصه های بین المللی رتبه های برتر را کسب می کنند. امسال حدود ۱۱۰ کشور در مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی حضور خواهند داشت که عدد بی سابقه ای است و این تنها بخشی از فعالیت اوقاف است و به این عنوان می توان عناوین نشر قرآن، مصحف شریف، محافل قرآنی، محافل تفسیر قرآن، تأسیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با حدود ۵ هزار دانشجو در سطوح مختلف را اضافه کرد.

فعالیت ۶ هزار مدرسه وقفی در کشور

حجت الاسلام عادل یادآور شد: قریب به ۶ هزار مدرسه وقفی در کشور وجود دارد و این به غیر از آمار مراکز آموزشی است که توسط خیرین ساخته می شود. در عرصه نخبه پروری نیز موقوفاتی وجود دارد که به واسطه آن، دانشجویان و دانشمندان جایزه های بزرگ علمی را کسب کرده اند که موقوفه مرحوم حسینعلی البرز نمونه بارز این نوع موقوفات است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه تصریح کرد: امروز مقام معظم رهبری در عرصه های مختلف کشور از جمله محرومیت زدایی، گسترش عدالت، اقتصاد، اخلاق و معنویت، سبک زندگی توصیه های مهمی را در قالب هشت توصیه در گام دوم انقلاب ارائه فرمودند. امروز در حوزه های مختلف در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری، اوقاف ورود گسترده ای داشته از جمله در بحث طرح مسکن ملی در استان ها ورود یافته، همچنین در بحث اقتصاد دریامحور، طی یک روز آینده از پروژه آبزی پروری هزار تنی ماهی در قفس در بندر عباس از محل وقف سرمایه گذاری شده به بهره برداری می رسد که دارای سه هزارتن ظرفیت افزایش می باشد.

۱۵۰ بقعه امامزادگان در کشور مجهز به سامانه انرژی خورشیدی هستند

وی بیان کرد: در بحث انرژی پاک، بیش از ۱۵۰ امامزاده در سطح کشور مجهز به سامانه انرژی خورشیدی هستند که بیش از ۶ مگاوات برق در سطح کشور تولید می کنند.

توزیع ۲۲۰ هزار بسته معیشتی از ابتدای سال تا کنون

حجت الاسلام عادل در ادامه با اشاره به پویش سراسری قرار دوازدهم که دوازدهم هر ماه از سوی امامزادگان خدمات مختلف به جامعه هدف ارائه می شود اظهار کرد: از ابتدای سال این پویش در سطح کشور برگزار شده و تاکنون حدود ۲۲۰ هزار بسته ارزاق در کشور توزیع شده که ۱۱ هزار بسته از این تعداد امروز بین جامعه هدف توزیع خواهد شد.

۲۵۳ سری کامل جهیزیه بین جامعه هدف اوقاف، امروز در سراسر کشور توزیع می شود

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور عنوان کرد: همچنین امروز با محوریت قرار دوازدهم در سراسر کشور تعداد ۲۵۳ سری جهیزیه از محل موقوفات تهیه و بین جامعه هدف توزیع می شود. همچنین همزمان با آغاز سال تحصیلی در غالب پویش مهر تحصیلی ۲۳ هزار بسته تحصیلی از سوی سازمان اوقاف در سراسر کشور در نهایت کرامت بین جامعه هدف توزیع شده است.

حجت الاسلام عادل در پایان با اشاره به اینکه این ۴۵ سری جهیزیه از سوی موقوفه حاج حسین خزانه تهیه شده گفت: حدود پنجاه درصد اقدامات ما با مشارکت خیرین و بانیان انجام می شود.


نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

آخرین اخبار

بيشتر

اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر